catherine-jolie.reismee.nl

week 2

Miriwe (goedenavond)!

Sorry voor het lange wachten, dit omwille van een zeer drukke week.

Na de nacht van vorige week zijn we een weekendje naar het Kivu-meer getrokken.De weg naar daar was al ongelofelijk, dit was het Afrika waar we ons aan hadden verwacht.We werden overrompeld door de mysterieusiteit van het meer. Er heerste een magnifieke kalmte in het stadje Kibuye, waar we logeerden, fijn want daar hadden we wel nood aan. In de kleine dorpjes die we passeerden, speelt het leven zich echt af op straat. We kochten er onze eerste stofjes, maakten kennis met enkele dorpsbewoners en maakten een stevige wandeling.

Maandag begonnen we de week weer met een nacht-shift. Zo deden we er drie deze week. Ondertussen hebben we elk al 8 bevallingen gedaan en 4 keer gehecht. We hebben zowel fysiologische als pathologische bevallingen en arbeiden gezien, met andere woorden: we leren hier enorm veel bij.

We kunnen ons zo stilaan behelpen op de verloskamer met wat woordjes Kinyarwanda. 'Sunica chyane' is hiervan een voorbeeldje, wat betekent 'hard duwen!'. Komt wel van pas dus.

Na deze zware week, trokken we naar Gisenye, aanbevolen door de zusters Bernardienen. Dit is een stadje in het Oosten van Rwanda, ook aan het Kivu-meer, maar wat onze kijk op Rwanda toch weer uitgebreid heeft. Kinderen die kartonnen autootjes bouwen hadden we nog niet gezien, dit deed onze ogen weer maar eens opengaan en zette ons weer aan het denken over hoe goed wij het wel niet hebben. Verder voelden we ons echt geaccepteerd, de warmte en eerlijkheid van de Rwandese bevolking is onbeschrijfelijk! We leren ook telkens weer mensen kennen met een eigen verhaal, dit raakt ons vaak!

Vanochtend hebben we voor de eerste keer sinds onze aankomst in Rwanda een warme douche genomen, zalig! En doordat het zo onverwacht was nog zaliger

Morgen worden we weer in het Muhima hospital verwacht voor 2 nacht-shiften. We hopen op veel kindjes.

Groetjes en tot snel!

Heleen Verlinden

Catherine, alles klinkt echt geweldig & het ziet er echt een geweldige ervaring uit :) ook mooie foto's aan het kivumeer en extreem schattig met dat kindje!:) doe het nog goed daar, ik hoop mee op veel kindjes;) liefs! x

PhiLieMaJu

Hoi Catherine
Klinkt goed daar. Zie toch maar dat er zeker één Ruandeesje naar jou genoemd wordt! En geniet.
Hier alles kits, huis komt ooit wel eens in orde, hebben zelfs verwarming sinds vandaag. Marie volgt gepassioneerd pianoles en kan al 2 noten spelen... Jules is Jules...
Tot volgende berichten,
N-Ph

Valeer

Bonjour Catherine!
Het ziet eruit alsof het een schitterende ervaring is en jullie je werk heel goed doen. Doe zo verder ;) en geniet er nog van!
Bisou parisien van uw neefje!

Anne Beysen

Waaauw Jolie,

da klinkt echt allemaal super hé! ik ben trots op u :) ik duim mee voor vele kindjes, hopelijk eens een 'jolieke' ;) ik kijk al uit naar de nieuwe reisverhalen!! :)

ik mis uu! Dikke KUS xxx

nonkel Guy

Amai Catherine, het ziet er allemaal heel opwindend uit. Ben je niet supervermoeid van al die avonturen? Jammer dat we er niet geraken, want ik had me graag door jou laten gidsen! Maar ja het was misschien toch niet realistisch geweest want wij gaan in de paasvakantie Mike in Senegal opzoeken en twee keer op een half jaar naar Afrika reizen was toch wat veel geweest.
Groetjes aan Jolie en Gepetto (als hij er nog is)

T'Anke en co

Hallo Cathérine,
gisteren was het Miserez feest hier. Spijtig dat je er niet bij was. Iedereen was erg benieuwd naar u. We volgen je met bewondering en nieuwsgierigheid. Knap wat je reeds gedaan en beleefd hebt. Echt je ding precies!!!
Geniet nog en vele groeten van ons drietjes! xxx