catherine-jolie.reismee.nl

week 5

Hallo!

Na een drukke week laten we nog eens iets weten! Maar geen nieuws, goed nieuws ;)!

We hebben de laatste tijd veel gewerkt, in de hoop om toch maar aan onze 40 bevallingen te geraken. Dat is ons tot op heden nog niet gelukt. We hebben er elk 26 nu.We deden toch nog maar eens een poging om een dagdienst te werken, maar helaas waren er weer 14 studenten om 4 vrouwen in arbeid op te volgen. We besloten dan maar om weer allemaal nachtshiften te gaan doen. Dit is dus erg zwaar, maar biedt ons veel meer leerkansen! We amuseren ons heel goed met de vroedvrouwen van de salle d'accouchement, ze beschouwen ons ook echt als leden van hun team. Ook de vrouwen in arbeid noemen ons Muganga (dokter/vroedvrouw), wat we eindelijk verstaan, nu ons Kinyarwanda wat uitgebreider wordt.

Ondertussen hebben we voor de eerste keer een levensechte stuitbevalling geassisteerd, en enkele dagen erna een tweede! De tweede stuitbevalling was van een kindje dat slechts 24 zwangerschapsweken oud was. We hebben ook al enkele keren naast een bevalling gegrepen, omwille van verschillende pathologische situaties waarbij een keizersnede nodig was, zoals bijvoorbeeld: littekenuterus met dreigende ruptuur, verlengde uitdrijvingsfase, malpositie, ...

We zijn deze week ook onze kleedjes die we lieten maken bij een lokale tailleur, Annonciata, mogen gaan ophalen. Vanavond doen we ze voor de eerste keer aan om te gaan eten bij de zusters, benieuwd naar hun reactie!

Vorige week donderdag bezochten we het schooltje Mana Mfasha (God, help ons voor de kinderen), samen met Lut en Live, de oprichters van dit schooltje. We leerden hen kennen bij de zusters en zij nodigden ons uit om samen een dagje door te brengen! Het was geweldig. De kindjes zongen en dansten voor ons samen met de gepassioneerde juffen. Zelden zagen we zoveel vreugde bij elkaar, we keken met tranen in onze ogen toe. We leerden ook John Bosco (directeur) en mama Gentille kennen, die een heerlijke maaltijd voor ons klaarmaakte! We weten nu ook waarom de moeders hier allemaal 2 namen hebben. Vanaf de geboorte van hun eerste kind, worden ze mama(naam van eerste kind) genoemd. Die namiddag bezochten we een lokale markt in Remri, een waar stofjesparadijs. we genoten hiervan met volle teugen. We hadden een zeer toffe dag!

Gisteren maakten we kennis met Sandra, een leerkracht in de vroedvrouwenschool van Kibungo. Ze vertelde ons wat meer over de opleiding vroedkunde in Rwanda. Het was erg gezellig!

Gisterenavond hebben we weer een nieuw restaurantje ontdekt, waar we de beste vegetarische curry aten! Jummie!

De zusters blijven ons nauwlettend in de gaten houden, dit vooral aan tafel, ze weten namelijk zeer precies hoeveel we gegeten hebben. Zelfs krijgt zusters Steven onder haar voeten omdat we volgens hun onvoldoende eten in dit tropische klimaat! Dus, we worden hier erg goed verzorgd. (Schattig!)

Deze week werken we nog twee nachten, en dan gaan we op safari. We kijken er dan ook erg naar uit na zo'n drukke werkweek!

Veel liefs,

Catherine en Jolie!

Jorine

Waauw! Echt ongelooflijk wat jullie daar allemaal doen. Op veel momenten zeker niet gemakkelijk denk ik maar dit avontuur ga je nooit meer vergeten! Geniet er nog van en heel veel plezier op jullie safari! Dikke kus

Gamze

Amai amai, goed dat het plezant is en dat jullie je kunnen amuseren. Het zal wel nog lukken om aan jullie 40 bevallingen te komen hoor meisjes. Doe maar goed verder! Ik kijk al uit naar een foto met jullie nieuwe kleedjes :D

Doe dat nog goed en nog veeeeel succes! En geniet maar van het warm weer.

Regenende groetjes from Belgium ;) kus!

Karolien

Geweldig! Zo'n schooltje zou ik ook wel eens in t echt willen zien en meemaken, en wat een ongelooflijk mooie kindjes!!!
Veel plezier op safari en doe voorzichtig hé.
Dikke kus, Karolien

Petra

Wat een schattige kindjes op de foto's. Fijn dat jullie er helemaal bij horen. Dat is een ervaring die je nooit meer vergeet. Bedankt voor het mooie kaartje. Geniet van je safari. Tot gauw, dikke kussen en knuffels van ons allemaal xxx

mama Jolie

Wat een leuke foto's, die zult ge later nog veel boven halen denk ik. De foto's laten ook zien dat jullie inderdaad een goede band hebben met veel mensen daar. Geniet zeker van de safari en natuurlijk van de laatste werkdagen op deze plaats.
Dikke kus, mama en papa

Tante Myriam

Heerlijk Catherine om dit allemaal te kunnen lezen en bekijken!... En wat een goed gevoel geeft het te zien hoe iedereen samen zich inzet,en ook samen plezier maakt. Deze professionele en vooral menselijke ervaring zal je leven blijvend kleuren Catherine!... niet alleen de stofjes die ik anders ook wel heel mooi vind!! :) Proficiat voor jullie inzet, tot binnenkort en dikke zoen.

nonkel Guy

Catherine, ze zijn onderweg, je ouders! Ben hje er klaar voor? Ik heb ze een mooie afrika-ervaring toegewenst.
Al die jaren na de afrika-studies van mijn zus, het zal een heel avontuur zijn voor haar en je papa.
Aan allen een plezierige tijd toegewenst!

Lut

Hé, straffe meiden, inmiddels ben ik terug in België en heb jullie blog al ontdekt. Zo kan ik nog enkele weken mee genieten van jullie Rwandese verhalen. Het was erg leuk jullie te ontmoeten bij de zusters ,in het mooie,vriendelijke,warme,rustgevende,...Rwanda!Geniet er nog maar met volle teugen van!Groetjes aan allen daar!

Dieter en Katrien

Fantastische verhalen en heel mooie foto's! Geniet nog volop van je tijd daar! En nog ne hele dikke merci voor je mooie kaartje! Xx

Tante Titi

Hey lieve Catherine,

Wat een verhalen, waw!

Speciale dag vandaag! We wensen je nen hele gelukkige verjaardag.
We denken vaak aan je. APtje mist je.
Veel kusjes en knuffels vanuit Landen.
Tot binnenkort.

Lut

Catherine, nog een gelukkige verjaardag! x
Leuk nog eens iets van jullie te horen, begon al ongerust te worden ;)
Meisjes, ik wens jullie een goede terug reis en het zal aanpassen zijn in België hoor... Hopelijk ontmoeten we elkaar nog eens op een van onze Rwanda activiteiten...
Groetjes,