catherine-jolie.reismee.nl

20!

Hallo allemaal,

Onze derde week zit er ook weer al op! We waren van plan om de week te starten met twee nachtshiften. Een daarvan konden we volbrengen en was een vruchtbare nacht (elk 3 en 4 bevallingen gedaan), maar helaas kwam van de volgende niets in huis aangezien Jolie haar gezondheid dat niet toeliet. We vertrokken met een koortsige Jolie, en al na een uurtje, viel ze flauw. Een hele rompslomp aan medische zorgen door onze bezorgde collega's ging van start. We moesten en zouden daar blijven totdat ze labo-resultaten over haar bloed hadden. Dit leverde niets op, ze konden ons gelukkig vertellen dat het geen malaria was, een andere diagnose bleef uit. De dokter VROEG ons zelfs of jolie misschien de griep had? Net als hij ons dit niet kon vertellen, hadden ook wij hier geen antwoord op. We besloten terug naar de zusters te gaan en vroeg in ons bedje te kruipen. Dit ziek zijn duurde nog twee dagen, maar ondertussen is ze terug kiplekker.

We besloten vrijdag een dagdienst te doen. Deze begon met een heus feest tijdens de staffvergadering, dit om te vieren dat 8 dokters opnieuw gaan studeren. We begrepen er niets van maar kregen wel allerlei drankjes en typische lekkernijen van hier. We waren alweer vergeten hoeveel studenten er wel niet zijn tijdens de dagshiften, er werd gevochten voor bevallingen. Wel zat de sfeer er goed in, het begint enorm goed te klikken met de vroedvrouwen van de dienst.We horen langs alle kanten onze namen, en ze nodigen ons uit om dezelfde shift te doen als hen. Ook zaterdag deden we een dagdienst, die begon heerlijk! Samen begeleidden we een mevrouw die beviel van haar vijfde kindje. De bevalling verliep heel rustig en intiem, we konden volledig onze eigen werkwijze toepassen, aangezien we alles zelfstandig mochten doen. We pasten zelfs skin to skin toe direct na de geboorte, hier echt wel uitzonderlijk.

Ondertussen zitten we elk aan 20 bevallingen, deze beginnen ook steeds vlotter te gaan. Ook hechten doen we nu zelfstandig. Nog ietsheel tof is wanneer we onze patiënten achteraf terug zien en we hartelijk begroet worden!

We maken spijtig genoeg ook elke dag de minder fijne kanten van ons beroep mee. Zo hielpen we een vroedvrouw met het begeleiden van een bevalling van een kindje dat drie dagen overleden was, wat voor ons ook weer erg moeilijk was. We maakten een placentaloslating mee, er werd een kindje met anencephalie geboren, jolie ontdekte een placenta bipartita, en zo zagen we reeds vele verschillende complicaties.

We hebben al verschillende keren gemerkt dat onze shiften niet altijd stoppen bij de uren die we kloppen in het ziekenhuis, maar 's nachts zijn wij nog erg actief. Vannacht deed Jolie een bevalling in het Engels (in haar dromen weliswaar, maar levensecht), ze besefte dat ze toch wel wat moe was om de bevalling volledig te doen en besloot dan maar verder te slapen. Ook Catherine maakte een helse nacht mee, en had vannacht een bloeding. Ze riep om hulp, maar niemand kwam. Jolie lag met de slappe lach naast haar. En geloof me, dat was niet de eerste keer. We roepen geregeld dingen in onze slaap van verloskundige aard. Een van de eerste keren riep Catherine luidkeels 'Pas encore!!!!', even later wist ze niet wat doen omdat de stroom was uitgevallen. Ook heel dikwijls: 'Jolie/Catherine, waar ben je?'. We hebben met andere woorden een actieve droomwereld, Lariam?

Vanaf vandaag tot dinsdag zijn we vrij. We bezochten vandaag het Kigali Genocide Memorial. Dit was erg pakkend, we werden stil bij het zien van alle foto's, de kledij en de menselijke resten van de slachtoffers. We hadden er eerder nog niet bij stilgestaan dat de vroedvrouwen waarmee we werken, onze parturiënten en zovele mensen op straat vaak van die specifieke generatie zijn dat zij dit allemaal op hun eigen manier hebben beleefd, en hier voor de rest van hun leven door getekend zullen zijn. Dit deed ons des te meer beseffen dat die verschrikkelijke tijden hun gedrag van nu wel degelijk mee bepaald. Hun eerlijkheid, vriendelijkheid, warmte voor elkaar, gelovigheid, ondernemingsgezindheid en oog voor verandering zijn opmerkelijk.

We hebben vrijdag voor de eerste keer moeten meedansen met de Afrikaanse zusters tijdens een feestmaaltijd. Waarbij ze heugelijk zaten te glimmen, dit appreciërden ze heel erg!

Nu gaan we eten in ons stam-restaurant, de Karibu.

En voor alle nieuwsgierigen, Gepetto blijft uit... We krijgen nu vooral veel vieze duidendpoten op bezoek. Gepetto verwanten lopen hier wel rond, ook veel baby-hagedisjes, maar we missen de enige echte!

Veel liefs en tot de volgende! x

Laura

Heerlijk om dit allemaal te lezen!!

Karolien

Het gaat jullie daar duidelijk goed af.
Way to go! en doe zo verder!!!
Dikke zoen van Karolien.

mama en papa van Jolie

Wat een verhalen, die vergeten jullie nooit meer.
Dikke kussen van ons.

Delphine

Amai zus en Jolie!

Wat een verhalen! Moest erg lachen bij de nachtelijke avonturen! Inderdaad verhalen om nooit meer te vergeten! Breng een stukje Afrika mee voor mij!

Mis u mijn lieve zuster! En vele groetjes aan Jolie!xxxxxxx

Rachelle

Hey Jolie en Catherine! Echt heel leuke verhalen om te lezen, zo kan ik wat up-to-date blijven en hoef je wanneer je terugkomt niet àlles opnieuw te vertellen, want dat kan wel vermoeiend zijn! Haha "pas encore!!!", heel grappig en die slappe lach kan ik me wel voorstellen. Heb in dit verslag heel wat woorden moeten opzoeken, zoals anencephalie (daar had ik beter geen afbeeldingen van opgezocht... Amai dit moet zwaar geweest zijn!) maar allemaal zeer interessant en zeker heel erg leerrijk voor jullie! Ik denk dat wanneer jullie terugkomen héél wat voorsprong hebben op jullie klasgenoten die geen stage gedaan hebben.
Veel plezier en succes daar nog,
ik volg jullie op de voet!
x

Sandra ( collega van Karolien)

Hallo Jolie en Catherine

Misschien kennen jullie mij niet zo goed. Toch wil ik even laten weten dat ik het fantastisch vind wat jullie daar allemaal doen. Karolien vertelt me regelmatig over jullie. Karolien mag echt fier zijn op haar zus ! Dit is een avontuur en belevenis die jullie voor de rest van jullie leven zullen blijven herinneren. Doe zo verder, wat jullie doen is gewoon schitterend ! Nog veel succes!

Groetjes,
Sandra Th.

Margot M.

Dag meiden!
Jullie hebben al een aantal bewogen weken achterzitten! ik denk dat jullie van verdriet naar blijdschap worden verslingerd en veel emoties meemaken. Een mooi verhaal hier. Leuk dat jullie toch ook op een uitstapje kunnen vertrekken om Rwanda beter te leren kennen.

Gelukkig is Jolie beter want ik verschoot wel toen ik het las! goed eten e meisjes ;) 20 bevallingen! echt goed bezig! ik zit nog niet aan de helft :p nog 3 weken verlos en dan iets anders. Ik mis jullie meiden! geniet van de mooi avonturen.

Dikke kussen en knuffels!

Julie Lampie =)

Go girls!

Komaan chickies, jullie zijn massa's goed bezig! 'k heb kippenvel bij het lezen van jullie verhalen!
Hoeveel Catherinetjes en Joliekes lopen er nu al rond?

De introducties waren wel gek.. zo zonder jullie..

Let goed op elkaar! En niet meer ziek worden hé!
Veel veel veel veel liefs..
Nu van aan de andere kant van de wereld -en niet eens van aan de andere kant van België ;)-

Gamze

Meisjes, jullie zijn zeker niet vergeten!
Ik dacht elke dag aan jullie, maar was effe jullie blog-pagina kwijt xp Zo spannend wat jullie daar allemaal meemaken! Ik ben echt benieuwd naar de volgende verhalen en ervaringen dat jullie ons zullen vertellen. En Jolie: zorg goed voor jezelf meisje, goed eten en drinken en uitrusten natuurlijk! Dit is ook geldig voor Catherine ;) Zet nog heel veel kindjes op de wereld en vergeet het ons niet te vertellen. Ik kijk ernaar uit!
Nog veeeeel succes, liefde en gemis uit België ;)