catherine-jolie.reismee.nl

Eerste dagen in Muhima hospital

Muraho!

Na drie dagen intesieve arbeid, vinden we nog eens momentje om te laten weten aan la Belgique, hoe het met ons gaat!

Dag 1 in het Muhima hospital, werden we ontvangen door Dorothy. Zij bracht ons naar de Staf-vergadering, dit is een soort overdracht van de nacht-shift naar de dag-shift, die elke ochtend plaatsvindt. Wij verstaan er meestal niet veel van, aangezien er veel Kinyarwanda gesproken wordt. Daarna gingen we met de vele Rwandese vroedvrouw-stagaires naar de salle d'accouchement. Die eerste dag wasvrij chaotisch, we zagen de logica van de manier van werken niet echt in. Iedereen liep door elkaar en ging van de patiënt naar de andere dachten wij. De verloskamers zijn vrij klein, er staan 3 verlostafels naast elkaar met enkel een gordijntje tussen. De manier van werken is heel anders, de vroedvrouwen bekijken ons dan ook heel raar als we de vrouwen empathisch proberen te begeleiden. Ze zeggen dat we precies mee aan het duwen zijn bij het aanmoedigen van de vrouw.

We hebben ondertussen al veel meegemaakt, in positieve en negatieve zin. We hebben al hard op onze tanden moeten bijten en de aanpassing aan de 'kalme' Afrikaanse cultuur is ook best moeilijk met momenten. Iedereen is wel heel vriendelijk, en het lukt ons telkens om een goede band op te bouwen met de parturiënten. Dit geeft dan ook echt voldoening.

We hebbendinsdag ontdekt dat er in de chaos toch een structuur zit, en dat elke student een eigen parturiënte opvolgt. We waren enrom opgelucht dat we op die manier dan toch ook eens een bevalling mochten doen! Dus gisteren was het dan ook zover, we volgden elk onze eigen parturiënte, en deden bijna op hetzelfde moment onze eerste Rwandese bevalling!Het was heel spannend aangezienwe een heel supportersteam achter onshadden staan van nieuwsgierige Rwandese studenten, die op onze vingers kwamen kijken. Maar al bij al brachten we het er goed van af. Jolie heeft ook voor de eerste keer kunnen hechten! En voor alle nieuwsgierigen thuis, de kindjes heten niet Catherine en Jolie, maar ze krijgen pas de achtste dag na de geboorte een naam toegewezen door de papa.

We hebben ook al twee keer de taxi-moto genomen, en we lachen ons telkens een breuk! Het lachertje van de week: vandaag wandelden we op straat, en zoals altijd gaapte iedereen ons weer aan.. tot plots een man met de auto tegen een paal botste omdat hij ons zo in de gaten had. We konden niet meer van het lachen!

De zusters blijven zich zorgen maken of we wel genoeg eten in dit tropische klimaat, kortom: we worden hier echt in de watten gelegd!

Gepetto is sinds twee dagen vermist... wordt vervolgd...

Nu gaan we nog wat rusten want om 17 u worden we verwacht voor onze 14 uur lange nachtshift. We zijn weer benieuwd wat ons te wachten staat!

Dikke zoen en tot snel!

Catherine en Jolie

Reacties

Reacties

Laura

Waaaw! Super dat jullie eerste bevalling goed verlopen is en dat Jolie al mogen hechten heeft! Vanaf nu kan jullie kennis en kunde in de bevallingen, het postpartum en de baby's enkel maar stijgen. Jullie zelfvertrouwen zal nogal een boost krijgen!
Een nachtshift van 14 uur... amai! Ik denk dat jullie op die tijd heel wat zullen meemaken en zullen kunnen vertellen.
Smeer jullie bij dat tropische klimaat maar goed in, want anders gaan jullie hier in België ook worden nagekeken, en zullen er nog meer ongevallen ontstaan!
Dikke zoen! Laura

Margot

Echt supper om heel je blog te lezen en dat al na 2 reacties! ik krijg er zelfs kippenvel van! prachtige ervaringen! Super dat de eerste bevallingen goed zijn verlopen en jullie gaan nog veel supere dingen doen! laat julie maar eens tonen, wat jullie allemaal kunnen en hoe empathisch jullie wel niet zijn. ik wens jullie nog heeeel veeel succes! en ik volg verder mee!

jammer van Gepetto...

Dikke dikke kus en knuffel!

Lea, Jackietje en Riet

Dag Jolie! We hebben je aanwezigheid gemist op het ossenfeest van onze Hans zaterdag, maar je mama houdt ons goed op de hoogte van al je belevenissen. We horen dat je het goed hebt daar; nu we je blog ontdekt hebben gaan we het avontuur zeker meevolgen :-) Vele groetjessss

Anne, den Beyze ;)

Dag Jolie (en catherine). Waaaaaaauw! Jullie maken daar wat mee geloof ik! Maar het klinkt allemaal goed, gelukkig! Ik volg jullie avonturen op de voet! (en heb nu dus pas ontdekt dat ik hier op elk verhaal zelf kan reageren..woeeps, maar wel leuk zo'n blog)
Geniet van de tijd daar hé, want zoiets maak je niet meer mee.. Veel plezier, good luck, wees voorzichtig en laat niet meer te veel mannen tegen een paal rijden éh ;)
Dikke kussen xxx

Marjolein

Wauw Jolie (en collega/vriendin!), wat een avontuurlijk leventje ga je daar tegemoet! Het lijkt er alvast erg leuk te zijn als ik dit al lees, maar 14uren-shiften, pfieuw zeg! Ik moest net wel lachen met de botsing-anekdote :)
Je gaat met zoveel verhalen en ervaringen terugkomen, ik zou er zelf jaloers van worden :)
Fijn dat de nonnekes zo goed voor jullie zorgen ;) Hebben jullie veel materiaal kunnen meenemen naar daar? De koekjes hebben mij alvast gesmaakt ;)
Have fun & take care! Mol denkt aan u :)

Bomma&Bompa

Beste Catherine enJolie,we volgen met grote belangstelling en bewondering jullie doen en laten zowel
in het hospitaal als daarbuiten.We wensen jullie veel moed en succes in uw werk.We kijken uit naar het vervolg van uw verslag en de vele mooie foto's.
Vele groetjes en kusjes van Bomma en Bompa.

Zohra

Dag Jolie en Catherine!
Nieuwsgierig dat ik was naar jullie verhalen heb ik jullie blog ne keer doorpluisd! Zo leuke foto's en verhalen, maar ik ben ervan overtuigd dat er nog veel meer verhalen zullen volgen wanneer jullie terug zijn in La Belgique! ;) Geniet daar maar maximaal van de Rwandeze wereld en pracht dat gaat voor op alles!! Doet dat daar nog heel goed, help de kindjes op de wereld en wie weet komt er toch nog een Jolieke of Catherineke bij :).
Lieve zoenen, die Zohra :)

Valerie Harskamp

Beste Catherine en Jolie, ik heb jullie verhalen gelezen en vind het echt fantastisch klinken! Ik ben een geneeskhnde student uit Nederland en wil graag gynaecoloog of tropenarts worden. In februari wil ik dolgraag mijn laatste stage binnen de gynaecologie en verliskunde in Rwanda doen. Ik heb contact met het CHUK maar als ik jullie verhalen lees lijkt het Muhima hospital me eigenlijk meer geschikt. Hebben jullie misschien tips? Hoe hebben jullie het geregeld? Wie was jullie contact persoon? Ik zou dolblij zijn als jullie me kunnen helpen, mijn e-mailadres is valerieharskamp@hotmail.com
Alvast bedankt, groetjes Valerie

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!